Nuffnang Ads

Wednesday, April 17, 2013

C.O.M.L - Chapter 001 - Tadika

Baik, seperti apa yang aku cakap sebelum ni, aku nk menulis,
selepas disaran Tun Mahathir.
'Setiap manusia perlu menulis untuk generasi akan datang' 

Chapter 001 

Nama aku Alif bin Mustapha.
Abah, aku panggil Aboh, nama dia Mustapha bin Isa
Bondaku Siti Zaharah Hj Yaakub.
Aku dilahirkan di Hospital Mentakab, Pahang.

Keluar dari perut bonda secara rasmi pada 1 Feb 1988, jam 4.01pm.
Satu-satunya anak yang keluar ikot tingkap, so tu pasal aku yang paling cute di antara 6 beradik. Hehehehe.

Aku anak bongsu tetapi tadelah manja sangat, hihihi.

Abang dan kakakku : 

Along, Mizy
Ngah, Azha
De, Zymi
Teh, Musa
Intan, Aini

Aku dilahirkan dari keluarga peneroka.
Rutin harian aku masa kecik-kecik adalah di kebun getah.
Aku tak suka menoreh tetapi aku suka 'mengutip' getah buku, siap sedia untuk dijual, dapat duit. Hohohoho

Mula kenal Alif Ba Ta dari bonda di rumah.
Setiap hari pas Magrib, bonda ajar mengaji.
Mula kenal ABC 123 kat Tadika Felda Jenderak Utara, tahun 1995.
Betullah Tadika sebut dia, dulu Tadika. Sekarang ni baru ditukar kepada Tabika. Haish.

Atas kanan, bersama sahabat baik, Ahmad Safri aka Mamat, @ Zoo Negara


Dulu kita pakai baju kotak kaler merah sebagai uniform, lagi lawa dari kaler biru skg ni, blueek...
Macam kanak-kanak lain, seronok masa zaman riang ria. Begitu juga dgn aku. Masa tadika ni cekgu pebret aku, cekgu Hamidah nama dia. Lawa, puteh melepak macam orang Jepon. Dia baik dgn aku, sbb aku cute kot. Hahaha. Cekgu lain, cekgu Ani tp dia ni garang sket.

Rutin harian di tadika, Tunggu kat tepi tangga, 7am.
Beratur dan nyanyian lagu Negaraku, 8am.
Pastu gosok gigi ramai-ramai, dan seterusnya sarapan pagi.
Biasa makan roti n aku paling suka air milo dia. Rasa dia lain la weh. Rindu air milo tadika...
Dan seterusnya, belaja ABC 123 laa... Pastu sesi bermain, aku suka main Lego aje, buat robot dengan keta.

 

Kat tadika benda yang paling aku tak boleh lupa? 

Kena marah dgn Aboh dari kul 12tghari smpai petang.
Sebab kantoi aku meniaga kt tadika tu.
Meniaga pun salah? Haish...

Aku jual daun terup yang gambar kartun tu, ada Ultraman, Power Rangers, tula sebab dia, adoi.
Habis semua duit hasil perniagaan aku tu kena pulangkan balik kt customer, kawan-kawan aku.





Okay, selesai untuk cerita di Tadika.

Bersambung...

pix :
1, Kat Cherating, rombongan Sekolah Agama, Darjah 3
2, Rombongan Tadika @ Zoo Negara tengok monyet ;)
3, Kat opis De, belaja cara-cara jual Insurans :p
4, Sama description dengan pix 1

16 April 2013, Restoran Ketumbar Danau Kota, 10.09pm

No comments:

Post a Comment